« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Početkom veljače Narodna banka Rumunjske organizirala je međunarodnu konferenciju o financijskoj edukaciji djece. Na konferenciji su aktivno sudjelovale Ivana Ružić i Ivana Ričko Borović iz I. OŠ Čakovec. Veoma smo ponosne što smo pozvane kao predavačice na konferenciji na kojoj smo predstavile našu školu, aktivnosti učitelja, učenika i njihovih roditelja u razvijanju financijske pismenosti.
Navika čuvanja i spremanja dobara, tj. štednje je vrlo važan dio našeg života, poznata je kao financijska disciplina ili financijska pismenost. Financijska pismenost je sposobnost korištenja znanja i vještina kako bi učinkovito donosili odluke o upravljanju novcem. Osobna financijska pismenost obuhvaća niz tema poput: što je novac, povijest novca, što su financijske institucije i sl., do balansiranja između vlastite potrošnje i dugoročnog planiranje za odlazak u mirovinu. Dok je pismenost temeljni dio obrazovnog sustava, financijska pismenosti je često izostavljena u obrazovanju.
Iako se financijska pismenost nastoji uvesti u obrazovne institucije, roditelji i staratelji su primarni edukatori kada je u pitanju podučavanje djece vještinama potrebnim za razvoj snažnih temelja za cjeloživotnu financijsku pismenost.
Poput drugih provokativnih tema, novac je nešto o čemu će djeca čuti izvan kuće - u školi, na sportskim aktivnostima ili u kućama prijatelja. Djeca mogu dobiti pogrešnu poruku o novcu ako informacije dobivaju od svojih vršnjaka. Važno je pojasniti u mladoj dobi da bogatstvo nije izvor zadovoljstva i sreće. Čak ako roditelji ne znaju razliku između naknade i doprinosa mirovinskim stupovima, roditelji mogu dati točne informacije, predstaviti ideje, razvijati interes i svijesti te pomoći i osnažiti svoju djecu da preuzmu kontrolu nad svojim financijskim životom.
Promatramo li ranije generacije, različiti oblici štednje su vrlo usko povezani s njihovom svakodnevnom životom. Za prošle generacije štednja je bila najvažniji aspekt života, a omogućila im je sigurnust u starosti. Međutim, s modernom ekonomijom i globalizacijom, mlade generacije su prisiljene trošiti više novaca u svakodnevnom životu, često trošimo iznad svojih mogućnosti, ne možemo se kontrolirati u okolini koja promiće raskošan život.
Ako na vrijeme ne razvijemo i usvjojimo naviku štednje i racionalnog korištenja svih oblika i vrsta dobara kojima raspolažemo, tu naviku nećemo steći ni u kasnijoj fazi svog života. Sve što naučimo i usvojimo u djetinjstvu, prati nas kroz cijeli život. Iz tog razloga bismo trebali djecu učiti o važnosti štednje, poticati i razvijati navike racionalnog korištenja dobara. Financijska disciplina i neovisnost je jedan od najvažnijih područja koje roditelji i učitelji moraju razviti kod djece.
Na žalost, mnoga istraživanja pokazuju da je financijska pismenost građana veoma niska čak i u razvijenim zemljama.